Oktober 16, 2007

En bypikes tanker om rovdyr og jegere

Jeg har for det meste klokelig holdt min munn lukket hver gang det har vært snakk om ulv og bjørn (eller ikke ulv og bjørn). Jeg synes selvsagt utrolig synd på sauene som blir drept når de går og beiter friskt fjellgress om sommeren. Men det er da jammen synd på ulven som blir skutt også. (Hallo, ulvene er jo ikke slemme, de følger bare instinktene sine.)

Hvis jeg har ymtet frempå - selv i den letteste, mest spøkefulle tone - om at bøndene kanskje burde gjete sauene sine, har jeg fått lynende blikk og sure miner. Og jeg innser jo at jeg i grunnen ikke vet hva jeg snakker om, født og oppvokst i (mer eller mindre) urbane strøk som jeg er. Så jeg har - uvanlig til meg å være - ikke inntatt noe standpunkt i denne saken. I hvert fall - igjen uvanlig til meg å være - ikke noe bastant standpunkt.

Nå om dagen er det bjørn som er i vinden. Og jeg er utrolig lei av å lese om den bjørnen. Så lei at jeg lar det stå til, og for første gang uttaler meg i rovdyrspørsmålet.

Alle har sikkert fått med seg at to svenske jegere nylig ble angrepet av bjørn. Dette har holdt tabloidavisenes nettutgaver i ånde i dagevis. Det har vært "Følg bjørnejakten på vg.no" meg her og "Se videoopptak fra bjørneangrepet" meg der.

De to jegerne hylles som helter. Hva har de gjort, liksom? Jeg tviler ikke på at det er nifst å bli angrepet av bjørn. Men i følge Lars Monsen - en mann jeg velger å stole på i slike spørsmål - går ikke bjørner til angrep helt uten grunn. Disse mennene fløy jo rundt i skogen med gevær. Og de hadde med seg en hund som - på hunders vis - sikkert var irriterende. Jeg tenker litt sånn "den som er med på leken får tåle steken".

Etter å ha skadeskutt bjørnen og filmet det hele med en mobiltelefon, ble de brave jegere fraktet til sykehuset. Mens bjørnen ble igjen i skogen, såret. Likevel er det bjørnen som blir fremstilt som ondskapen selv i nettavisene, der klappjakten følges fra minutt til minutt.

Jeg skjønner at bjørnen måtte finnes og drepes, den var tross alt skadet. Det jeg reagerer på er lynsjestemningen, og den hoverende tonen etter at den var skutt. For ikke å snakke om de triste bildene av de blanke, mørke øynene og den brune bjørnepelsen, livløs i lyngen.

Men jeg er altså ømhjertet. Og bypike. Så. Er jeg helt på jordet, eller...?

Postet av: Kristiane at Oktober 16, 2007 7:09 EM
Kommentar

Det har jo alltid vært litt heltestatus å være jeger og luske rundt i skogen for å skyte farlige kreaturer. Ligger vel litt blodet vårt, og en gang i tiden var det vel en reell konkurranse mellom oss. En kollega påstår at vi menn er så fæle til å snorke for å skremme vekk potensielle rovdyr. Uansett, Lars Monsen er mannen å høre på, men tror ikke det er noen grunn til å være så bløthjertet. Bjørnen er vel heller ikke så veldig bløthjertet selv når han finner det for godt å ha litt matauk, eller har en dårlig dag.

Postet av: Espen at Oktober 16, 2007 9:59 EM

Espen, for meg har du nesten like stor troverdighet som Lars Monsen innen dette temaet! (Ja, kanskje større.) Jeg er derfor glad for å se at vi er (nesten) på linje her. (Bortsett fra det bløte hjertet da, men du er jo ingen fjærstryker heller.)

Denne mannen, derimot, er jeg ikke like begeistret over å være enig med:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=175364

Postet av: Kristiane at Oktober 16, 2007 10:40 EM

Kurt'n er en merkelig skrue, det vet vi alle. Han er - som de fleste bergensere - egentlig snill som en liten pusekatt, men brøler som en løve. Han er brautende og bråkjekk, stor i kjeften som et kjøpebrød og av og til heeelt på jordet. (Igjen kan vi ane bergenseren...) I denne saken derimot er både du og Kurt'n på rett spor, og jeg - som har blandingsbakgrunn fra både by og land - er aldeles enig med både Kurt'n og deg. Som man roper i skogen får man bjørn på nakken eller hvadetnåvar. Tar en bikkja med seg og vaser seg ut i skogen der man tross alt vet det er bjørn og ulv og gudvethva må man være klar for ubehagelige overraskelser. That's it.

Og hva angår sauebøndene: har man dyr må man passe på dem.

Snorketeorien Espen lanserer over her skal jeg forøvrig legge meg på minnet! Kostelig!

Postet av: svartekatt at Oktober 17, 2007 2:33 FM

Det er er ikke spesielt ømhjertet å synes det er greit at det går med en jeger i ny og ne. For øvrig er jeg stort sett enig, naturen er ikke noen Veritas-sertifisert sandkasse, og godt er det. Og hva de livløse pelskledde brune øynene angår, føkk det, gråt en skvett neste gang du spiser kylling i stedet.

Postet av: Kevin at Oktober 17, 2007 8:26 FM

Innlegget mitt er altså lite kontroversielt. Det er i grunnen bra. Det var særlig din reaksjon jeg fryktet, Kevin. Gråte når jeg spiser kylling?! Vel er jeg ømhjertet, men jeg er også veldig god til å fortrenge ting.

Og mens jeg har deg her: For et par uker siden så jeg en rev øverst i Eterveien! (Mellom Østensjøvannet og Bøler.) Den løp rundt og virket ikke redd eller noe.

Postet av: Kristiane at Oktober 17, 2007 9:36 FM

Ukens filmtips: "Grizzly Man" av Werner Herzog. Den gir intressante perspektiver både på bjørn og menneske. Finnes på DVD.

Postet av: Rulle Kebab at Oktober 17, 2007 10:36 FM

Reven er jo egentlig bare en søt, storvokst rotte.

Ang. framstillingen av de to jegerne og bjørnen: Du av alle bør jo vite at man er forholdsvis forsvarsløs for hvordan man framstilles i media (- å skifte frisør var som å miste et familiemedlem, sier Ditzy-Kristiane (3?)til Aftenposten).

Postet av: Kevin at Oktober 17, 2007 11:28 FM

Har venner som bor i området der bjørnen(e) gikk til angrep, og de sier at det har vært et veldig dårlig bærår i år og at bjørnene er tynne og sultne (helt feil tidspunkt å være tynn og sulten på for en bjørn regner jeg med, de er vel på vei i hi). Jeg er uten tvil en av dem som synes det skal være plass til rovdyr i naturen, men slagbjørner er det ok å skyte, spør du meg. Er vel litt synd å bruke jegere som foringsalternativ tross alt. Men heltedåd? Tja...

Postet av: Anja at Oktober 17, 2007 12:40 EM

Norsk ulldottsau er rett og slett så degenerert at den ikke har noe videre alene ute på tur å gjøre. Ikke har den et særlig godt instinkt overfor rovdyr, ikke passer den spesielt godt på lammene sine og ikke skjønner den helt det med å flokke seg for å verne hverandre mot fare. De gamle sauerasene gjør tingene rett og er bedre fysisk rustet for et liv i skogen, men siden de ikke får mange nok lam på en gang og ikke blir like store, så er det ikke dem bøndene satser på - jeg er derfor ikke særlig vennlig innstilt overfor sauebønder:

http://www.nrk.no/programmer/tv/schrodingers_katt/1.3453948

Postet av: Undre at Oktober 17, 2007 10:52 EM

Apropos å skue en rev i byen:

Jeg så en gang rev på Blindern, altså midt på campus. Dog var det på kvelden, en av dagene i romjula.

Reven var ikke redd, men snuste på hånda mi da jeg holdt den fram, og fulgte etter meg nedover til Niels Henrik Abels Hus. Derfra tok den til høyre, mens jeg skulle til venstre.

Postet av: Et aktuarliv at Oktober 20, 2007 5:30 EM

Ja, som en av de over her. Se Grizzly mannen.

Jeg synes du skriver som du har vett til.
Bjørn er farlig. Det er et rovdyr, som ulv.

"I øynene på bjørnen, ser man naturens likgyldighet til mat" en linje i den filmen.

Skaden, den bjørnen fikk var når mannen skjøt han. Om høsten, Kan det vandre mange sultne han bjørner.

For dem er en hund, et menneske =P en katt.
En potensiel matskilde. Hva om en en søster og 2 brødre bestemte seg for å gå en tur inn i skogen. Og støtte på den bjørnen. =P

Det hadde ikke vært noe igjen av dem.
Den bjørnen som drepte en jeger, og en hund.

Den var sulten, den trakk til hytta . Og angrep hunden for og få mat. Var vel kanskje en tilfeldighet, at denne mannen kom ut.

Om man vil øke bjørnestammen. MÅ man regne med, eventuelle drap av mennesker.
Det er sikkert en fin liten sti gjennom en skog, i være kjære bjørne kommuner, som går til en fin skole.

Tilfeldigvis, går det 3 små barn til skolen,
oops.. en bjørn krysser veien, foran dem.

Han kan oppfatte dem som en trussel,matkilde..
Og legge seg ned og spille død, det fungerer ikke. Barnas instikt, vil sikkert være og løpe.

Bjørnen løper fortere en en hund. =P

Norge, som land trenger ikke rovdyr som bjørn, og ulv. Den rollen har menneske tatt over.
De er egentlig blitt skade dyr.
JEG vil ikke ofre enda et menneske, fordi noen dumme mennesker i oslo , synes det er vakkert med en vild natur med masse bjørn.

HVa med de som bor der da?

Jeg kan masse om Bjørn og natur.
Stol ikke på mennesker som sitter bak en pult.
Det vi burde, er å sende ut så mange jegere .
Drepe nesten all bjørn og ulv.
De er en fare for menneskene I norge.

Og de 2000 ++ bjørna på svenske grensa, kan selvfølgelig trekke over i norske skoger på en kveld =P

selvfølgelig, gjør ikke alle det=P
men en bjørn trenger enorme områder.. for å kunne leve riktig. 6 mil kan den vandre på en dag=p en kveld. Om den vil da.

Alle oslo folk som er for...=P
KOm opp i bjørne skogene, ta deg en tur i våre skoger. så får vi se om du forandrer mening

Da får du se hvor kosete , våre brunkledde store venner er =P *ler*

Postet av: Mathias at Oktober 22, 2007 12:02 FM

Ja, som en av de over her. Se Grizzly mannen.

Jeg synes du skriver som du har vett til.
Bjørn er farlig. Det er et rovdyr, som ulv.

"I øynene på bjørnen, ser man naturens likgyldighet til mat" en linje i den filmen.

Skaden, den bjørnen fikk var når mannen skjøt han. Om høsten, Kan det vandre mange sultne han bjørner.

For dem er en hund, et menneske =P en katt.
En potensiel matskilde. Hva om en en søster og 2 brødre bestemte seg for å gå en tur inn i skogen. Og støtte på den bjørnen. =P

Det hadde ikke vært noe igjen av dem.
Den bjørnen som drepte en jeger, og en hund.

Den var sulten, den trakk til hytta . Og angrep hunden for og få mat. Var vel kanskje en tilfeldighet, at denne mannen kom ut.

Om man vil øke bjørnestammen. MÅ man regne med, eventuelle drap av mennesker.
Det er sikkert en fin liten sti gjennom en skog, i være kjære bjørne kommuner, som går til en fin skole.

Tilfeldigvis, går det 3 små barn til skolen,
oops.. en bjørn krysser veien, foran dem.

Han kan oppfatte dem som en trussel,matkilde..
Og legge seg ned og spille død, det fungerer ikke. Barnas instikt, vil sikkert være og løpe.

Bjørnen løper fortere en en hund. =P

Norge, som land trenger ikke rovdyr som bjørn, og ulv. Den rollen har menneske tatt over.
De er egentlig blitt skade dyr.
JEG vil ikke ofre enda et menneske, fordi noen dumme mennesker i oslo , synes det er vakkert med en vild natur med masse bjørn.

HVa med de som bor der da?

Jeg kan masse om Bjørn og natur.
Stol ikke på mennesker som sitter bak en pult.
Det vi burde, er å sende ut så mange jegere .
Drepe nesten all bjørn og ulv.
De er en fare for menneskene I norge.

Og de 2000 ++ bjørna på svenske grensa, kan selvfølgelig trekke over i norske skoger på en kveld =P

selvfølgelig, gjør ikke alle det=P
men en bjørn trenger enorme områder.. for å kunne leve riktig. 6 mil kan den vandre på en dag=p en kveld. Om den vil da.

Alle oslo folk som er for...=P
KOm opp i bjørne skogene, ta deg en tur i våre skoger. så får vi se om du forandrer mening

Da får du se hvor kosete , våre brunkledde store venner er =P *ler*

Postet av: Mathias at Oktober 22, 2007 12:03 FM

jeg kunne forsatt lenge, og forklart deg.
Dere, hvordan dette fungerer

Postet av: Mathias at Oktober 22, 2007 12:04 FM
Post kommentar









Husk meg?





Gjenta sikkerhetskode (bruk eventuelt nøkkelordet):